Tuesday, March 28, 2017

Sempat Peluk Islam Sebelum Beberapa Minit Meninggal Dunia


Azyet Jopilin, seorang remaja berusia 17 tahun, dari etnik Rungus yang berasal dari Kampung Teringai Darat, Kota Marudu, Sabah menemui ajal ketika dalam perjalanan pergi ke pejabat agama untuk urusan menukar agama pagi kelmarin.

Namun memetik laporan Bernama, Allahyarham sempat mengucap dua kalimah syahadah beberapa minit sebelum menghembus nafas terakhir.

Menurut bapanya, Abdul Aziz Abdullah yang telah memeluk Islam selama lapan tahun, Allahyarham yang merupakan anak sulung daripada tiga beradik, sememangnya sudah lama berhasrat untuk memeluk agama Islam dan turut belajar perkara asas dalam Islam seperti sembahyang dan mengucap dua kalimah syahadah.

“Sewaktu dalam perjalanan dia terbabas lalu terlanggar pokok…orang kampung yang pertama tiba di lokasi mengajarnya mengucap kerana memang sudah maklum akan niatnya memeluk Islam, sebelum dia meninggal dunia.”

Walaupun sedih, Abdul Aziz berkata beliau amat bersyukur kerana Allahyarham meninggal dalam keadaan sudah memeluk Islam malah jenazahnya turut diuruskan mengikut cara Islam.
loading...

Artikel Terkait

Sempat Peluk Islam Sebelum Beberapa Minit Meninggal Dunia
4/ 5
Oleh

Berlangganan

Suka dengan artikel di atas? Silakan berlangganan gratis via email