Thursday, February 22, 2018

'Maaf bang, saya tak nak menyusahkan sesiapa' - 2 bulan keluarga ini tinggal di tepi lebuhraya kerana kesempitan


Biarpun susah, keluarga ini enggan menyusahkan sesiapa. Mereka sanggup tinggal di dalam kereta di tepi lebuhraya sejak beberapa bulan lalu sehingga kehadirannya yang mahu meminjam jumper menimbulkan tanda tanda sekumpulan lelaki yang kemudian terkejut melihat keadaan keluarganya. 

Ramai yang sebak membaca perkongsian mengenai kesempitan hidup keluarga ini. Sudahlah si isteri dibuang kerja sejak majikan mengetahui dirinya mengandung, keadaan kewangan yang tidak mengizinkan menyebabkan dia dan suami terpaksa menyerahkan anak kecil mereka berusia dua bulan dijaga orang. 

Mujur mereka dipertemukan dengan rakan-rakan Zack Rstar yang kemudian menempatkan keluarga ini di sebuah hotel bajet. 

SAYA dapat laporan berkenaan tentang kisah satu keluarga yang tidur dan merempat di tepi jalan iaitu di Rehat dan Rawat (RNR) Sungai Buloh. 

Malam tadi sekumpulan sahabat saya telah berhenti di RNR untuk mengisi minyak. Mereka ditegur oleh seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Faizal, bertanya untuk meminjam jumper. Apabila sahabat-sahabat saya pergi ke kereta Faizal, mereka terkejut bila melihat keadaan dalam kereta beliau yang ada ubat nyamuk yang sedang dipasang. Baju-baju berselerak dengan anak-anak kecil yang sedang tidur.

Bila ditanya apa yang mereka buat di sini, jawab Faizal mereka hanya sekadar berehat-rehat sahaja. Sahabat saya tidak berpuas hati dengan jawapannya lalu mendesak Faizal untuk memberitahu perkara yang sebenar. Faizal mengaku sudah dua bulan beliau tiada rumah dan tinggal di tepi lebuhraya. 

Sahabat-sahabat saya tidak sanggup melihat mereka dalam keadaan seperti itu, terus membawa mereka pergi ke Kota Damansara dan menempatkan keluarga itu di sebuah hotel murah. Beliau memaklumkan kepada saya untuk datang dan lihat sendiri keadaan mereka.

Apabila saya sampai di hotel, Faizal menyambut saya sambil berkata, 

"Maaf bang, saya tak nak menyusahkan sesiapa. Kawan abang yang membawa kami ke sini," mungkin dia agak takut dengan saya, terus saya jelaskan niat sebenar kehadiran saya di situ dan dia pun duduk dengan saya, bercerita dari awal hingga akhir. 


Faizal dilahirkan di Selangor dan sepatutnya mendapat kad pengenalan, tetapi kerana beliau lahir di rumah, manakala bidan yang menyambutnya pula meninggal dunia, menyebabkan beliau tercicir kad pengenalan. Tambahan pula ibunya warga Indonesia, ayahnya pula adalah rakyat Malaysia. 

Faizal yang hidup kemiskinan semenjak dari kecil terpaksa berhenti sekolah tahun lima. Sejak dari itu, beliau menyara diri dengan membuat kerja-kerja buruh sejak bertahun-tahun lamanya. Beliau berkahwin dan baru-baru ini memperoleh cahaya mata yang kini berusia dua bulan. Isterinya diberhentikan kerja sejak majikan mendapat tahu dia mengandung. 



Anaknya yang berusia dua bulan itu terpaksa diserahkan kepada orang lain kerana kesempitan. Selepas diberhentikan kerja, isterinya berniaga nasi lemak di Bukit Beruntung. Pendapatan yang tidak menentu menyebabkan mereka gagal melunas baki sewa sebanyak RM100 dan mereka terus diusir keluar dari rumah. Maka tinggallah mereka di dalam kereta dan berpantang. 

Setiap hari Faizal akan pergi bekerja sebagai pencuci kereta dan meninggalkan anak-anak dan isterinya di RNR. Anaknya yang berusia 8 tahun, yang sepatutnya bersekolah sudah tidak bersekolah sejak sekolah dibuka kerana tidak berkemampuan. 





Faizal memperoleh pendapatan sebanyak RM50 sehari sebagai tukang cuci kereta di Sg Penchala. Beliau akan pergi kerja pagi dan balik lewat petang. Bukan balik ke rumah tetapi balik ke RNR. Bayangkanlah isterinya berpantang di RNR, yang hanya duduk di tempat rehat bersama anaka-anak kecil. 

Saya bertanya satu soalan yang membuatkan saya sendiri sebak apabila mendengar jawapannya. 

"Anak-anak minum susu apa?" 

"Anak-anak saya bagi sirap je bang. Kadang-kadang air paip," jawab Liza. 

Hello, korang bukan pendatang, korang rakyat Malaysia. Saya ulang, Rakyat Malaysia! Korang adalah saudara Islamku, kenapa kau tak minta bantuan sesiapa? Jawapannya singkat. 

"Kami tak nak menyusahkan sesiapa bang. Ini pun kami rasa malu. Saya sayangkan suami saya dan anak-anak. Kami rela susah, kami yakin dengan ujian ini. Allah nak uji iman kami," katanya. 



Saya tak boleh tahan melihat mereka. Saya minta maaf, saya undur diri dan hendak muhasabah diri. Dunia ini kejam Ya Allah. 

Kepada sesiapa yang sudi membantu, boleh menghubungi Faizal 011-23783902 atau Liza 017-2796023. Akaun Ambank 8881015216094. Liza akan maklumkan sekiranya keperluan sudah cukup. Itu pun selepas saya paksa dan minta semua maklumat-maklumat ini.

Untuk makluman, mereka ada anak empat orang:
  1. Mohd Adam Dansih 8 tahun
  2. Mardiah Azzaharah 5 tahun
  3. Mohd Amar Syukur 2 tahun
  4. Belum ada nama bayi 2 bulan dijaga orang
Saya merayu kepada mana-mana individu yang prihatin, marilah kita membantu keluarga ini. Siapa lagi yang mahu membantu mereka selain kita? Tolong bantu hambaMu ini Ya Allah. Murahkan rezeki kepada mereka yang membantu. 

Sumber: Zack Rstar
loading...

Artikel Terkait

'Maaf bang, saya tak nak menyusahkan sesiapa' - 2 bulan keluarga ini tinggal di tepi lebuhraya kerana kesempitan
4/ 5
Oleh

Berlangganan

Suka dengan artikel di atas? Silakan berlangganan gratis via email